Elbil dra hästtransport. Merparten av dagens elbilar får inte dra en hästtransport. Vill man dra släp med elbil så finns ändå ett mindre antal elbilar, även med fyrhjulsdrift, som får dra upp mot 2000kg. Det man ska tänka på är att släpet begränsar elbilens räckvidd i mycket större utsträckning jämfört med en fossildriven bil.
Ska man dra ett riktigt tungt släp, till exempel med två hästar, så gäller det att vara extra noga när man väljer dragbil. Då måste man välja en bil med tillräckligt hög dragvikt. Släpets tomvikt tillsammans med lasten på släpet, den så kallade bruttovikten, får inte överstiga bilens dragvikt. Det kan alltså vara bilen som begränsar hur mycket du får lasta på släpet även om släpet i sig tillåts lasta mer.
Det finns flera bra egenskaper hos en dragbil förutom bilens dragvikt som kan vara bra att känna till. Under gynnsamma vägförhållanden behöver man inte tänka på vilka hjul som bilen driver med. Men om underlaget är sämre, utanför asfalterade ytor och på vintern, kan en bakhjulsdriven bil ha bättre framkomlighet än en framhjulsdriven. Det beror på den extra vikt över drivhjulen som den bakhjulsdrivna bilen får av släpet. Men allra bäst framkomlighet fås med fyrhjulsdrift som kan vara nödvändig för att komma upp för en snöig eller lerig backe med ett tungt släp.
Transportstyrelsens släpvagnskalkylator
Förutom bilens tillåtna dragvikt behöver man hålla reda på hur mycket lasten i bilen och på släpet får väga. Bil och släp har en angiven respektive maxlast. Sedan 1 januari 2021 gäller nya regler där överlast beräknas utifrån ett fordons totalvikt, det vill säga fordonet, föraren och lasten istället för maxlasten. Vid en eventuell kontroll mäts bilens respektive släpets totalvikt. Om bilen eller släpets totalvikt överskrids med mer än 10 procent räknas det som överlast.
Det som är speciellt med hästsläp är deras varierande totalvikt. Vid köp av begagnat släp kan två till synes identiska släp ha helt olika totalvikt med följden att körkortsbehörigheten kanske inte räcker för den tyngre. Det går att ändra totalvikten uppåt och nedåt i efterhand men det kan kräva förändringar på släpet och en ny registreringsbesiktning.
Generellt kan man säga att ett lätt släp har en totalvikt på högst 750 kg.
Även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt, så länge den sammanlagda totalvikten på släp och bil är högst 3 500 kg. För att köra sådana fordonskombinationer räcker det med körkort med behörighet B.
Har du en bil med en totalvikt på högst 3 500 kilo får du ändå koppla till ett lätt släp vilket gör att tågvikten kan komma upp till som högst 4 250 kilo och du får köra det ekipaget på ett B-körkort.
Med den utökade B-behörigheten får du köra fordonskombinationer där bilens och släpets sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg. Den utökade B-behörigheten ger inte rätt att köra tyngre personbilar eller lastbilar. Den utökade viktbegränsningen gäller bara när du kör personbil med släp.
Totalvikten är den högsta vikt som fordonet är konstruerat för att klara av (tjänstevikt plus maxlast). Fordonens totalvikter avgör vilken körkortsbehörighet som du behöver.
Tjänstevikten är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, körklart skick, inklusive föraren.
Bruttovikten är tjänstevikten tillsammans med lasten vid det aktuella tillfället.
Den maximala släpvagnsvikten är en begränsning av hur mycket släpvagnen och lasten högst får väga och som beror på bilens och kopplingsanordningens konstruktion (bruttovikt avgör). På bilens registreringsbevis under punkten O.1 och O.2 står det vad som är bilens högsta vikt för släpvagn.
Högsta tillåtna sammanlagd bruttovikt för bil och släp tillsammans. Högsta sammanlagda bruttovikt anges på bilens registreringsbevis.
Källa: Folksam och Transportstyrelsen
Elbil dra hästtransport Elbil dra hästtransport Elbil dra hästtransport Elbil dra hästtransport Elbil dra hästtransport