Ridguiden bad Mia Eckhardt på Faustras tipsa om några saker du bör tänka på inför köp av transport.
Att tänka på inför köp av transport. Det finns fler typer av hästtransport att välja på. Med en som är dubbelaxlad är fördelarna att resan blir bekväm och skulle du få punktering kan du sakta fortsätta köra tills du hittar ett lämpligt ställe att byta däck på. Boogien gör att den får bättre följsamhet på gropiga vägar. Fördelen med en enaxlad hästtransport är att den inte är lika tung och svårmanövrerad som boogien kan vara vid backning.
De flesta hästtransporter är för två hästar som åker framlänges men det finns för en häst som idag oftast är mycket breda och rymliga, diagonallastade för upp till fyra hästar/sju ponny som vill åka brett och de som lastar baklänges. Du väljer också om du vill ha ramp eller step up. Fördelen med lastning utan ramp är att de flesta hästar blir mer lättlastade samt att du slipper lyfta rampen och istället stänger en dörr bakom hästen.
För att du ska välja rätt vikt på din hästtransport krävs det att du tar reda på tre saker; din häst/hästars vikt, din körkortsbehörighet samt vikten på den bil som ska dra transporten. Den högsta vikten som ett släpfordon får ha anges i din bils registreringsbevis och besiktningsunderlag. Med ett B-körkort får du lov att köra en bil med ett hästsläp med en maxvikt på 3500 kg.
Om denna vikt överstiges kan du förlora ditt körkort då detta räknas som olovlig körning. Många väljer att skaffa ett BE-körkort eller utökad behörighet då de med detta kan använda en tyngre bil. Detta gör då att du inte behöver tumma på valet av hästtransport och resan blir tryggare både för dig och för din häst.
De tre material som finns att välja på är trä, glasfiber samt aluminium. Oavsett vilket material du väljer är det viktigt att underhålla transporten. Valet av material kan styras av dels priset och dels hur mycket man använder sin hästtransport.
Trä är det material som är billigast men här är det oerhört viktigt att rengöra och tvätta golv och väggar så att inte smuts fastnas och träet mjuknar. Detta kan vara ett bra alternativ för den som inte använder sin hästtransport väldigt ofta och har möjlighet att hålla transporten i gott skick.
Att välja glasfiber gör att det inte är lika viktigt med rengöring som i en transport med trä. Glasfiber är ett starkt och hållbart material och kan inte mjukna som trä gör. Glasfiber är relativt lätt att laga om det uppstår skador. Dock bör man tänka på att väggar och golv ska vara tillräckligt tjocka annars kan det spricka.
Aluminium är också ett mycket starkt material och kan inte ruttna. Dock kan detta material tendera att oxidera när det kommer i kontakt med salt vilket kanske inte gör det till det bästa materialvalet om du kör mycket under vintern.
Oavsett vilket material du väljer är det viktigt att underhålla din transport för att öka livslängden på det. Om man sköter sin transport rätt kan den hålla hur länge som helst. Valet är ju upp till dig och vad som passar just din häst.
I de hästtransporter där det finns luftintag framtill får man bättre luftcirkulation i transporten. Med detta följer även en minskad risk för att få ett baksug som kan uppstå då luften tas in via luckan bakifrån. Med luftintag fram minskar man också risken för att transporten ska bli väldigt smutsig baktill. För större hästar krävs det högt i tak, dels för komforten men även för att skapa bättre luftvolym.
Innan du påbörjar lastningen av din häst är det några saker du bör tänka på. Plasten där lastningen ska ske får gärna vara på en lugn plats med någon form av inramning som exempelvis vägg eller staket. Vid inlastningen bör man också vara två personer och bestämt innan vem som gör vad. När man känner sig väl förberedd är det dags att lasta på hästen.
Om hästen går lugnt och stilla in i transporten är det bra att först sätta för bakbommen innan man sätter fast hästen. Den som hjälper till ska stå vid sidan och inte bakom hästen. Lastträna gärna då du har gott om tid. Låt hästen gå på och av transporten utan att något händer och belöna rikligt.
Om hästen inte vill gå in i transporten kan det kännas lite jobbigare. Det viktigaste att tänka på då är att endast ge hästen ett alternativ och det är att gå framåt. Om hästen inte vill gå framåt kan man mana på hästen bakifrån. Om man istället börjar dra i hästen framifrån kan detta ha motsatt effekt.
Vid resan i hästtransport kan hästen ha transportskydd eller lindor och paddar. Om hästen har täcke på sig bör du se till att täcket ligger stilla och att hästen inte kan fastna i något under in- och urlastning. För att skydda svansen kan man använda ett svanskydd.
Hur en häst ska transporteras finns reglerat i djurskyddslagen. Författningen har Statens Jordbruksverk (SJV) utformat. Du måste därför känna till vad som gäller och författningen du ska läsa heter SJVFS 2000:133. Nedan finner du några av de allra viktigaste punkterna:
Hästtransporten måste vara lämplig för ändamålet och skydda hästen från kyla och värme samt förhindra att den skadas under resan.
Hästtransporten ska vara försedd med gula skyltar med svart text, som visar att det är djur som åker i den.
Golvet i transporten ska vara helt, halkfritt och försett med strö.
Transporttiden får inte överskrida åtta timmar. Därefter måste hästen vila, innan den får resa vidare.
Dräktiga ston får inte transporteras inom 35 dygn före beräknad fölning.
Kontrollera även före varje körtillfälle att bromsarna och lampor på transporten fungerar. Är bilen och transporten du framför ett lagligt ekipage tillsammans? Du måste jämföra transportens vikt med uppgifterna på dragbilens registreringsbevis. Det kan bli dryga böter annars.
Som chaufför är det viktigt att köra mycket lugnt och försiktigt. Ta det varligt i kurvor och bromsa alltid in mjukt och fint. Utsätt inte hästen för obehag genom att köra vårdslöst.