Överallt sker det saker i det dolda, under ytan och på insidan. Även i stallet. The Amazing Societys nya kampanj för Svenska Ridsportförbundet belyser vikten av att höra det som inte sägs.
Det krävs att vuxna är lyhörda och ser även de små signalerna för att motverka en otrygg stallmiljö, menar Svenska Ridsportförbundet. I kampanjfilmen används kontrasten mellan hur saker ser ut att vara på ytan och hur dom känns inombords. För att skapa en förståelse och få vuxna att öppna ögonen och agera används metaforen av att drunkna.
– Vi ville skapa en kampanj som lämnar publiken med en jobbig känsla och som lägger ansvaret hos den vuxna för att få dem att agera. Lyckliga slut ger oss en känsla av att problemet är löst, till skillnad från tidigare kampanjen ”Stallkänslan” på samma ämne, ger vi inte publiken samma tillfredsställelse, säger Sara Wikström, Regissör och Art Director på The Amazing Society.
– Vi vill lyfta ungas röster till ytan och öka medvetenheten bland vuxna att det som syns utåt är inte alltid det som känns på insidan. För att skapa en trygg stallmiljö behövs medvetenhet, medmänsklighet och mod i både tanke och handling, där en ledare ibland kan vara den absolut viktigaste personen i ett barns liv. Ungas trygghet är vuxnas ansvar, säger Catrine Hermansen, projektledare för satsningen Trygga ledare på Svenska Ridsportförbundet.
Kampanjen lanseras digitalt på Youtube, och förutom själva filmen finns även en kampanjsida med utbildningsmaterial för Trygga ledare, och direktlänkning till stödorganisationer. Projektet Trygga ledare finansieras av Stenbecks Stiftelse.